- صفحه اصلی
- اندیشکده اجتماعی
- وضعیت شناسی، تحلیل و تجویز راهبردی گردشگری تعالی بخش

- سعید خلیلی
- ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
- ۱۲:۵۰ ق.ظ
- بدون نظر
وضعیت شناسی، تحلیل و تجویز راهبردی گردشگری تعالی بخش
مقدمه:
جهت برنامه ریزی و پیش بینی روند هر حوزه های نیاز به وضعیت شناسی وضع موجود آن بخش میباشد، تا بتوان براساس آن راهبردها و سیاستهای مشخصی را طراحی و اجرا نمود؛ بر همین اساس سعی شده است در این گزارش سعی شده به بررسی وضعیت و روند گردشگری در کشور در حوزه های مختلف گردشگری(داخلی و خارجی) پرداخته شود، در واقع در این گزارش به بررسی روند وضع موجود و پیشبینی حوزه گردشگری داخلی و خارجی(ورودی و خروجی) پرداخته شده است. براساس نمودار شماره ۱، در مرحله اول با تحلیل سیاستها و برنامه های توسعه های بخش گردشگری به بررسی قوانین و سیاستهای موجود در حوزه گردشگری (برنامه اول تا پنجم توسعه قبل از انقلاب و برنامه اول تا ششم توسعه پس از انقلاب) پرداخته شده است. در مرحله دوم وضع موجود در سه حوزه گردشگری داخلی، ورودی و خروجی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در مرحله سوم سعی شده است با پیش بینی روند حوزه گردشگری به توجه به وضع موجود جایگاه و چالش های پیشرو حوزه مورد تحلیل قرار گرفته و در نهایت در مرحله چهارم با بررسی عوامل درونی(قوت و ضعف) و عوامل بیرونی(فرصت و تهدید) این حوزه نسبت به تدوین راهبردها و اقدامات اساسی اقدام لازم صورت پذیرد.
نظام تحلیل وضع موجود گردشگری

وضعیت گردشگری داخلی
طبق آمار شورای جهانی سفر و گردشگری بیش از ۷۵ درصد از تعداد سفرها و درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری بوسیله گردشگران داخلی انجام میپذیرد، که خود نشان از جایگاه و اهمیت ویژه به موضوع گردشگری داخلی کشور می باشد، در حالی که متاسفانه با بررسی مختصر در سیاستها و برنامههای توسعه گردشگری کشور به این نتیجه خواهیم رسید که گردشگری داخلی علیرغم تاکید فراوان در سیاستها و برنامهها، در حوزه اجرا و اقدام به موضوع گردشگری داخلی کمتر توجه شده است. طبق گزارش کشوری که در تابستان ۱۳۹۵ توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در خصوص میزان مسافرت داخلی مردم انجام شده است، حدود ۳۶ درصد از مردم گزینه سفری را در طی سال جاری انجام ندادهاند را داشتهاند، که نشان از عدم برنامهریزی مناسب جهت توزیع سفر ارزان و مناسب در میان اقشار مختلف مردم دارد، که نیازمند توجه ویژه نسبت به این موضوع را میرساند.
بنا به روایت «شورای جهانی سفر و گردشگری»، در سال ۲۰۱۹ در مجموع و در سطح جهان، درآمد حاصل از سفر گردشگران داخلی ۵/ ۲ برابر درآمد حاصل از سفر گردشگرانی بوده است که به کشورهای دیگر سفر کردهاند. همچنین در ابعاد جهانی و در بازه زمانی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹، درآمد حاصل از گردشگری داخلی کشورها بهطور میانگین سالانه بهمیزان ۴ درصد افزایش داشته است.
نام ایران بهعنوان کشور دوازدهم بهچشم میخورد که در بازه هفتساله میان سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷، میزان هزینهکرد گردشگران داخلی آن بهمقدار مطلق ۱/ ۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۷ گردشگران ایرانی در سفر به مقاصد داخلی رقمی معادل ۴/۱۶ میلیارد دلار هزینه کردند که این عدد ۳/۷۸ درصد از کل درآمد موجود در صنعت توریسم کشور را تشکیل میدهد.
وضعیت گردشگری ورودی
با بررسی وضعیت و روند گردشگران ورودی به کشور میتوان به این نتیجه رسید که بیشتر مسافرین ورودی به کشور از کشورهای همسایه بوده و که بیشتر با اهداف مذهبی و درمان وارد کشور شده اند، بر همین اساس لازم است در سیاستها و برنامه های توسعه های کشور، در برنامه ها و طرح های وزارتخانه تخصصی گردشگری کشور و سایر دستگاه های دخیل در حوزه گردشگری، توجه ویژهای به کشورهای همسایه صورت پذیرد. از طرفی با توجه به آمارهای موجود کمتر از ۱ درصد از گردشگران ورودی به کشور بصورت گروهی و همراه تور وارد کشور شدهاند که این نوع ورود گردشگران معایب فراوانی را میتواند به همراه داشته باشد، لازم است متولیان حوزه گردشگری با هدف افزایش ورود مسافران به صورت گروهی و خانوادگی(به همراه تور) سیاستها و برنامه های مشخصی را تهیه و نسبت به اجرایی آن اقدامات لازم را بعمل آورند.
وضعیت گردشگری خروجی
براساس وضعیت سنجی صورت گرفته مشخص گردید وزارت گردشگری با هدف جذب گردشران ورودی به کشور نسبت به شناسایی و الویت بندی کشورها جهت بازاریابی و تبلیغات اقداماتی را صورت داده است، در حالی که در زمینه تورها و سفرهای خروجی نسبت به شناسایی و الویتبندی کشورهای هدف(با هدف تسهیل سازی سفر به این مقاصد) اقدام خاصی انجام نداده و کشورهای دیگر(ترکیه و امارات) با ایجاد شرایط مناسب جهت مسافرت گردشگران ایرانی نسبت به جذب مسافرین اقدام میکنند، چنانچه در آمارها نیز مشخص بوده است به همان تعداد که گردشگران ورودی داریم به همان میزان نیز گردشگران خروجی داریم که باعث خروج ارز از کشور(با احتساب هزینه کرد متوسط ۱۳۳۰ دلار برای هر گردشگردر منطقه جنوب آسیا) در مجموع حدود ۱۰ میلیارد دلار شده است.
تعیین راهبردهای تحقق تصویر کلان بخش
در تحقق راهبرد کلان بخش سه راهبرد اصلی برای حوزه گردشگری تعیین شده است.
الف) توسعه گردشگری بین المللی و جلب حداکثری گردشگران خارجی
ب) توسعه گردشگری خروجی با هدف کشورهای جهان اسلام
ب) توسعه و ساماندهی گردشگری داخلی
- آخرین مطالب سایت
- دسته بندی
- آینده پژوهی
- اغتشاشات
- اندیشکده اجتماعی
- اندیشکده تعلیم و تربیت
- اندیشکده فضای مجازی
- اندیشکده مطالعات خدمت سربازی
- اندیشکده مطالعات راهبردی خدمت سربازی
- اندیشکده هنر و رسانه
- اندیشکده هویت و پیشرفت ایرانی اسلامی
- ایده تحولی
- بحران آب
- تجارب موفق پژوهشی
- تجربانه
- تحول در هنر و رسانه
- تخصصی فضای مجازی
- جهاد سازندگی
- دوره های آموزشی
- روایت قرن
- سلسه نشست های تنتا
- سیاست پژوهی راهبردی
- عصرانه کتاب
- گفتمان حکمرانی جهادی
- گفتمان محور نظام سلامت
- محصولات
- میز آموزش پرورش
- میز آموزش عالی
- میز پیامرسان بومی
- میز تربیت رسانه
- میز حقوقی و قضایی فضای مجازی
- میز خانواده
- میز رادیو و تلویزیون
- میز سلامت
- میز سلامت اداری
- میز سیاست گذاری گروه های جهادی
- میز شبکه ملی اطلاعات
- میز صیانت از کاربران
- میز فرهنگ و ورزش
- میز کتاب
- میز گردشگری
- میز مرجع سازی و قهرمان سازی
- میز مسجد
- میز موسیقی
- نشست های تخصصی
- نقد هنر و رسانه
- همایش ها
- همه نشست ها
- هویت و پیشرفت
- وضعیت شناسی
- وضعیت شناسی راهبردی
- ویروس کرونا
- یادداشت
- اخبار فوری
- بازدید سایت
- 0
- 1
- 12
- 1,974
- 17,934
- 4,361