
- اندیشکده مطالعات اجتماعی
- ۹ خرداد ۱۴۰۱
- ۱:۱۷ ب.ظ
- بدون نظر
واکاوی قانون گریزی در کشور ایران
مقدمه:
محور استحکام و انسجام جامعه و سازمان های آن، توجه به قانون و رعایت آن است و قانون پذیری و قانون گرایی یکی از عوامل مهم پیشرفت و توسعه سازمان ها و نهادهای هر جامعهای است. براساس گزارش سایت پروژه جهانی عدالت در سال ۲۰۲۰ که حاکمیت قانون را در ابعاد متفاوت از جمله نبود فساد، رشوه و اختلاس، نبود جرم و میزان عدالت حقوقی و کیفری میسنجد، شاخص حاکمیت قانون در ایران برابر با ۴۳/۰ است و کشور ایران در میان بیست کشوری قرار دارد که در این شاخص در سطح پایین قرار دارد. به عبارتی، در کشور ایران میزان قانون شکنی (جرائم و تخلفات عینی ثبت شده) و قانون گریزی (ذهنیت منفی افراد درباره قانون و تمایل نداشتن به پایبندی به قانون) زیاد است.
پروژه حاکمیت قانون عمری به نسبت طولانی در ایران دارد که در یک نگاه کلی سه دوره مشروطه، پهلوی و سال های پس از انقلاب اسلامی را شامل میشود. با وجود همه این کوشش ها، به رغم گذشت بیش از صدسال از آن، هنوز قانون و حاکمیت آن در جامعه ایران پروژهای ناتمام و مشکلی حل ناشده است.
ضرورت و اهداف:
این امر به طوری مورد توجه سیاستگزاران اصلی نظام قرار گرفته است که رهبر کبیر انقلاب میفرمایند: نخبگان و دانشمندان وظیفه دارند در مورد برخی سبک های رفتاری مردم جامعه ایران تحقیق کنند و ببینند علت بیماری قانون گریزی در جامعه ایران چیست؟. قانون پذیری و قانون گرایی در جامعه به منزله پذیرش منطق قانون است، بدین معنا که هر رفتار و فعالیتی بتواند به شکل قانونی انجام شود. این امر به معنای ایستایی قانون نیست، بلکه مستلزم آن است که در هر مقطع از پویایی و تحرک جامعه و به تناسب آن، انسانها قانون مدار و قانون پذیر باشند و این قانون پذیری در رفتارها و فعالیتهای آنان جلوه کند. ظهور مدرنیته، افول اخلاقیات عمومی و جمعی، تبلیغ مادی گرایی، نبود آگاهی از قوانین، ترویج فردگرایی و بیتوجهی مقامات به قوانین از جمله مباحث مهمی است که در قانون گریزی نقش داشته است.
موضوعات قابل ارائه:
پیمایش ملی ارزشها و نگرش ایرانیان نشان می دهد که رعایت قوانین از سمت مردم نسبت به دیگر گروه ها مانند مسئولان، ثروتمندان و دستگاه های دولتی و حکومتی بیشتر است. افزون بر پیمایش فوق، پیمایش فرهنگ سیاسی مردم ایران نشان میدهد که نگرش مردم بر این است که نسبت به صدسال گذشته حاکمیت قانون در کشور کمتر شده است. ارزشمندی قانون به تبعیت مسئولان و مقامات از آن است. قانونی که نتواند توسط وضع کنندگانش مورد اجرا قرار نگیرد، دیگر انتظاری نیست که بتوان آن را در سطح جامعه توسط عامه مردم به طور اجرایی و عملی مشاهده نمود. در کلیه جوامع اعم از مدرن، نیمه مدرن و سنتی رفتار مقامات و مسئولان بسیار مورد توجه است. اگرچه مفروضات هر یک نسبت به مقامات و مسئولان متفاوت است اما انتظارات از رفتار مقامات و مسئولان در کلیه جوامع یکی است و مهم ترین آن تبعیت از قوانین کشور است.
جدول (۱) اغلب مسئولین قانون را نادیده میگیرند، شما بیشتر با این نظر موافقید یا مخالف؟
(منبع، پیمایش فرهنگ سیاسی مردم ایران، ۱۳۹۷: ۱۶۷)
طیف پاسخگویی | فراوانی | درصد |
کاملا مخالف | ۳۰۰ | ۶٫۱۰ |
مخالف | ۸۹۴ | ۱۸٫۳ |
مردد | ۷۶۹ | ۱۵٫۷ |
موافق | ۱۷۰۷ | ۳۴٫۹ |
کاملا موافق | ۸۱۲ | ۱۶٫۶ |
نمیدانم، بی پاسخ | ۴۰۸ | ۸٫۴ |
جمع | ۴۸۹۰ | ۱۰۰ |
علاوه بر پیمایش ها، پژوهش ها نشان میدهد که از منظر ساختار اجتماعی؛ نابرابری، تبعیض و رابطه مداری بیشترین تاثیر را بر قانون گریزی دارد. از منظر ساختار اقتصادی؛ بیکاری و نابرابری اقتصادی بر قانون گریزی تاثیرگذار است. از منظر ساختار قانونی؛ ضعف نهادهای نظارتی، ضعف قوانین، به روز نبودن قوانین، ضمانت اجرای ضعیف قوانین، مکانیزه نبودن فرآیندهای قضایی، عدم استفاده از فناوری اطلاعات در دستگاه های قضایی، افزایش زمان دادرسی و عدم شفافیت به قانون گریزی کمک کرده است. از منظر ساختار فرهنگی؛ ضرورت است تا در محتوای برنامه های آموزشی و سرگرمی های رسانهای بازنگری کلی صورت گیرد زیرا تولید مداوم و افسار گسیخته نیاز و آرزومندی مادی یکی از عمده ترین علت های قانون گریزی در ایران است.
راهکارها و اقدمات / جمع بندی:
- تاکید بر اقدامات همه جانبه در مبارزه با قانون شکنی.
- پرهیز از تک بعدی و جزئی نگری در مبارزه با قانون شکنی.
- هم راستا و هماهنگ اقدامات قانونی، اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی.
- مدیریت کردن قانون گریزی تحت نظر شورای عالی قضایی.
- آخرین مطالب سایت
- دسته بندی
- آینده پژوهی
- اغتشاشات
- اندیشکده اجتماعی
- اندیشکده تعلیم و تربیت
- اندیشکده فضای مجازی
- اندیشکده مطالعات خدمت سربازی
- اندیشکده مطالعات راهبردی خدمت سربازی
- اندیشکده هنر و رسانه
- اندیشکده هویت و پیشرفت ایرانی اسلامی
- ایده تحولی
- بحران آب
- تجارب موفق پژوهشی
- تجربانه
- تحول در هنر و رسانه
- تخصصی فضای مجازی
- جهاد سازندگی
- دوره های آموزشی
- روایت قرن
- سلسه نشست های تنتا
- سیاست پژوهی راهبردی
- عصرانه کتاب
- گفتمان حکمرانی جهادی
- گفتمان محور نظام سلامت
- محصولات
- میز آموزش پرورش
- میز آموزش عالی
- میز پیامرسان بومی
- میز تربیت رسانه
- میز حقوقی و قضایی فضای مجازی
- میز خانواده
- میز رادیو و تلویزیون
- میز سلامت
- میز سلامت اداری
- میز سیاست گذاری گروه های جهادی
- میز شبکه ملی اطلاعات
- میز صیانت از کاربران
- میز فرهنگ و ورزش
- میز کتاب
- میز گردشگری
- میز مرجع سازی و قهرمان سازی
- میز مسجد
- میز موسیقی
- نشست های تخصصی
- نقد هنر و رسانه
- همایش ها
- همه نشست ها
- هویت و پیشرفت
- وضعیت شناسی
- وضعیت شناسی راهبردی
- ویروس کرونا
- یادداشت
- اخبار فوری
- بازدید سایت
- 0
- 1
- 12
- 1,974
- 17,934
- 4,361