«تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین»

درآمدی بر رسانه‌ی کمیک(پی‌نما)؛ کمیک پژوهی در ایران و جهان

درآمدی بر رسانه‌ی کمیک(پی‌نما)؛ کمیک پژوهی در ایران و جهان

میز مرجع‌سازی و قهرمان‌سازی اندیشکده‌ی هنر و رسانه‌ مرکز مطالعات راهبردی ژرفا، پژوهشی با عنوان «درآمدی بر رسانه‌ی کمیک(پی‌نما)؛ کمیک پژوهی در ایران و جهان» را در سال ۱۳۹۹ به سرانجام رساند.

این پژوهش که از نوع کاربردی و به روش تحلیل کیفی و مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ای با هدف شناساندن رسانه‌ی کمیک(پی‌نما) و کمک به طرح تحولی مرکز رشد و شتابدهی کمیک انجام شده، به بررسی کاربردی و آکادمیک رسانه‌ی کمیک(پی‌نما)، تاریخچه‌ی تحلیلی کمیک در غرب (آمریکا، اروپا و…) و شرق (ژاپن، کره‌ی جنوبی و…) و تاریخچه‌ی تحلیلی کمیک در ایران می‌پردازد.

📚 در این پژوهش وضعیت کتاب‌های کودک و نوجوان شامل وضعیت آماری در بازه‌ی ۱۰ ساله، ناشرین فعال، گروه‌های سنی پرطرفدار، آثار پروفروش، موضوعات پرمخاطب، علاقه‌مندی‌های کودکان و نوجوانان به تفکیک جنسیت و… نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

نتایج این پژوهش در بخش کمیک(پی‌نما) نشان می‌دهد که این رسانه، علاوه بر اینکه ارزان‌ترین پلت‌فرم خلق پیوست فرهنگی برای قهرمانان، ابرقهرمانان و حتی شخصیت‌های داستان‌هاست، توانایی حمل و بسط ارزش‌های دینی و انقلابی و درونى‌کردن ارزش‌هاى اجتماعى و اخلاق مدنى در کودکان، نونهالان، نوجوانان و جوانان را داراست و در بخش کتاب کودک و نوجوان نیز با توجه به آمار بدست آمده و پژوهش میدانی صورت گرفته، مشخص شده است که انتشار کتاب‌های کمیک از ظرفیت‌های بسیاری بالایی برخوردار است.

تلگرام
توییتر
لینکدین
واتساپ
ایمیل
چاپ

مطالب مرتبط

_________________

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


  • دسته بندی

  • اخبار فوری

  • بازدید سایت
  • 0
  • 13
  • 11
  • 1,872
  • 14,930
  • 3,280